Terugkomen na een blessure is lastig: soms is het eng om weer duels aan te gaan. Of ben je bang dat je niet zo goed meer bent als je vroeger was. Vitesse-verdediger Arnold Kruiswijk geeft tips voor een mooie comeback!

 

1. Het begint bij trainen

“Bouw de training na een blessure voorzichtig op. Probeer niet gelijk net zo fanatiek als vroeger te trainen, maar neem kleine stapjes. Oefen eerst met rennen en oefeningen doen zonder de bal, ga als dat goed gaat dribbelen en in de volgende stap train je mee met de oefeningen van je team.”

 

 

2. Eten, drinken, rusten

“Goed eten en drinken voor een wedstrijd is zeker na een blessure belangrijk. De meeste voetballers eten pasta, maar wist je dat pannenkoeken ook goed zijn voor het sporten? Maar vandaag heb ik geen wedstrijd en ga ik voor een stukje fruit. Neem ook genoeg rust. Sommige jongens doen graag een dutje ‘s middags. Ik vind dat niet fijn, maar probeer op trainingskamp bijvoorbeeld te rusten door even tv te kijken op mijn kamer.”

 

De meeste voetballers eten pasta, maar wist je dat pannenkoeken ook goed zijn voor het sporten

3. Succes inbeelden

“Het lastigste van een blessure bij een profvoetballer: binnen zitten terwijl je teamgenoten buiten trainen. Het is heerlijk om weer terug op het veld te zijn! Soms gaat het dan toch niet helemaal zoals je wilt. Denk dan eens goed na over een voetbalmoment waar jij gelukkig van wordt: heb je een keer de winnende gemaakt? Of juist een doelpunt van de tegenstander voorkomen? Denk aan dat gevoel en je staat een stuk positiever op het veld!”