Als je moe bent in een wedstrijd, schiet je minder nauwkeurig. Maar belangrijker: je raakt sneller geblesseerd. Egid Kiesouw, de conditietrainer van PSV, geeft jou 3 belangrijke tips om fit te worden en blijven.

Tip 1: Touwtje springen

“Touwtje springen is één van de beste activiteiten om conditie mee te kweken. Zet een timer op je mobieltje en ga 30 seconden touwtje springen. Hou dan 1 minuut pauze en herhaal 30 seconden springen en 1 minuut rust 5 leer. Als het je makkelijker afgaat, probeer je 5 keer 40 seconden touwtje te springen met 1 minuut rust.”

 

Tip 2: Duurloopje

“Conditie bouw je op met duurlopen. Begin met 15 minuten op heel rustig tempo hardlopen. Heb je dat 2 dagen gedaan? Probeer het dan eens 20 minuten. Als je dat 2 keer hebt gedaan, ga ja naar een half uur hardlopen. Lukt dat? Probeer dan op sneller tempo een kwartier te lopen. Bouw het dan weer op tot 30 minuten.”

 

Tip 3: Goed rekken

“Spieren rekken is goed om blessures te voorkomen, maar wist je dat je uithoudingsvermogen ook beter wordt van rekken? Rek je bovenbeenspieren vooral goed. Druk de hak van je voet tegen je billen aan en probeer op één been te blijven staan. Doe dit met beide benen. Daarna zet je je voeten naast elkaar en buig je naar voren zonder je knieën te strekken. Raak de grond aan met je vingertoppen.”

 

PSV

Egid Kiesouw is conditietrainer van PSV